Inlaat Cleaning “Walnut Blasting”
Het probleem van direct ingespoten benzinemotoren:
Motoren met een directe injectie krijgen na verloop van tijd last van koolstofafzetting bij de inlaatpoorten en op de kleppen. De oorzaak van dit probleem ligt bij het feit dat de injectoren direct in de cilinder de brandstof inspuiten en daardoor de brandstof niet meer langs de kleppen vloeit. De oliedampen die vrijkomen en o.a. via de carterventilatie meegevoerd worden slaan neer tegen te wanden van het inlaattraject en op de kleppen. Hierdoor ontstaat de koolstofafzetting in het inlaattraject.
Gevolgen:
- Verhoogd brandstofverbruik
- Slecht stationair toerental
- Verminderde gasreactie en motorvermogen
- Motorstoringen
- Onregelmatig toerental bij koude motor en eventueel bij extreme vervuiling ook met warme motor
Het zuiveringsproces:
Wij maken gebruik van speciale apparatuur om het inlaattraject te zuiveren. Door middel van stralen met walnootgarnulaat (walnut blasting) wordt de koolstofaanslag in elk inlaatkanaal schoon ‘gestraald’. Ook worden er vloeibare inlaatreinigers aangeboden door verschillende garage bedrijven, de reden dat wij dit niet aanbieden heeft te maken met dat deze inlaatreinigers alleen de zachte gedeeltes van de koolstofafzetting kunnen zuiveren en niet de aangekoekte koolstofafzetting. Door middel van walnut blasting kan er tussen de 98-100% van alle afzetting verwijdert worden, hierdoor maakt dit dus de enige methode die alle koolstofafzetting kan verwijderen.